19-4-2022:
Στην Βουλή φέρνει ο βουλευτής κ. Γιώργος Βαρεμένος με Ερώτησή του, που συνυπογράφουν ακόμη 14 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, το οξυμμένο πρόβλημα μετακινήσεων που έχει προκληθεί από την
κατάρρευση της γέφυρας του Ευήνου.Ο βουλευτής επισημαίνει ότι, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για λύση του προβλήματος, τίποτε δεν έχει γίνει μέχρι τώρα και ερωτά τα αρμόδια υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών και Εσωτερικών ποιό είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την προσωρινή αποκατάσταση της οδικής εξυπηρέτησης για τους κατοίκους του Γαλατά και του Περιθωρίου προς το Αγρίνιο, αλλά και για την οριστική λύση του προβλήματος με την κατασκευή νέας γέφυρας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. υπουργούς:
• Υποδομών & Μεταφορών
• Εσωτερικών
ΘΕΜΑ: «Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αποκατάστασης της γέφυρας του Ευήνου»
Στις 12 Δεκεμβρίου 2021 οι γέφυρες του Ευήνου στο ύψος του Ευηνοχωρίου, τόσο η σιδηροδρομική όσο και η οδική, κατέρρευσαν, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στους κατοίκους των Κοινοτήτων που γειτνιάζουν με τον Εύηνο, πολύ περισσότερα όμως στους κατοίκους του Γαλατά και του Περιθωρίου.
Η Γενική Συνέλευση των κατοίκων της Κοινότητας Γαλατά, με ομόφωνη απόφασή της, μεταξύ των άλλων, απηύθυνε έκκληση στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων:
• Να αναζητήσουν τρόπους άμεσης και προσωρινής αποκατάστασης της επικοινωνίας των κατοίκων του Γαλατά και του Περιθωρίου με το Μεσολόγγι, την πρωτεύουσα του νομού.
• Να εξετάσουν το ενδεχόμενο άμεσης επίλυσης των προβλημάτων με την τοποθέτηση σιδερένιας γέφυρας τύπου Μπέλεϋ ή με την επιδιόρθωση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γέφυρας.
• Να μεριμνήσουν, το συντομότερο δυνατό, για την οριστική αντιμετώπιση των προβλημάτων με την επισκευή της υπάρχουσας οδικής γέφυρας ή με την κατασκευή νέας, σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.
Με ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύθηκε για την κατασκευή νέας γέφυρας και αντιπλημμυρικών έργων στον Εύηνο. Ανακοινώθηκε ακόμα πως, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, το έργο θα ολοκληρωθεί σε μια διετία.
Την Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2022, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα, ειπώθηκε πως «είναι ρητή εντολή του πρωθυπουργού» για την άμεση αποκατάσταση της επικοινωνίας των κατοίκων Γαλατά και Περιθωρίου με την πρωτεύουσα του νομού και ότι δόθηκε εντολή στους παριστάμενους αρμοδίους του ΟΣΕ για την άμεση αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γέφυρας, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως προσωρινή λύση μέχρι την κατασκευή της οδικής γέφυρας.
Η Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας με σχετική απόφαση της Οικονομικής της Επιτροπής, στις 15 Μαρτίου 2022, ενέκρινε έργα αποκατάστασης της παλιάς σιδηροδρομικής γέφυρας, προϋπολογισμού 2.054.838,71 ευρώ, προκειμένου αυτή, αφού επισκευαστεί, να χρησιμοποιηθεί ως μεταβατική λύση για τη μετακίνηση των κατοίκων, μέχρι να κατασκευαστεί η νέα οδική γέφυρα, η οποία θα δώσει και την οριστική λύση.
Παρά τις σχετικές ανακοινώσεις και δεσμεύσεις των αρμοδίων, δεν έχει ξεκινήσει κανένα από τα έργα ή έστω κάποιες πρόδρομες εργασίες, που θα δώσουν άμεση και προσωρινή λύση και θα συμβάλουν στην αποκατάσταση της επικοινωνίας μεταξύ των κατοίκων των παρευήνιων Κοινοτήτων. Απεναντίας, υπάρχει μια ανησυχητική στασιμότητα.
Επειδή οι κάτοικοι των παρευήνιων Κοινοτήτων, που διαθέτουν Ι.Χ αυτοκίνητα, έχουν «πνιγεί» οικονομικά, εξαιτίας της μεγάλης παρακαμπτήριας απόστασης μετάβασης στις εργασίες τους, σε συνδυασμό με την αλματώδη αύξηση της τιμής των καυσίμων.
Επειδή επείγει η άμεση αποκατάσταση της επικοινωνίας μεταξύ των Κοινοτήτων Γαλατά και Ευηνοχωρίου, με την κατασκευή πρόχειρου δρόμου διέλευσης των αγροτικών μηχανημάτων μέσα από την κοίτη του ποταμού. Η νέα καλλιεργητική περίοδος ξεκίνησε και οι αγρότες, που έχουν τα κτήματά τους δεξιά κι αριστερά της κοίτης του Ευήνου, βρίσκονται σε πλήρη απόγνωση, επειδή αδυνατούν να μεταβούν σε αυτά και να τα καλλιεργήσουν, αφού απαγορεύεται η κίνηση αγροτικών μηχανημάτων στην Ιόνια οδό.
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:
• Σε ποιές ενέργειες έχουν προβεί μέχρι σήμερα για την ταχύτατη έναρξη των εργασιών συντήρησης της σιδηροδρομικής γέφυρας και πότε προβλέπεται να αποδοθεί αυτή σε οδική χρήση;
• Ποιό είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής της νέας οδικής γέφυρας και πώς θα διασφαλισθεί η χρηματοδότηση κατασκευής της;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Βαρεμένος Γιώργος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Θάνος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιώτα (Παναγιού)
Ραγκούσης Γιάννης
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
7-4-2022:
Το θέμα της χρηματοδότησης μετασκευής της σιδηροδρομικής γέφυρας στον Εύηνο, προκειμένου να διέρχονται οι κάτοικοι με οχήματα, έθεσε στον υπουργό Εσωτερικών κ. Βορίδη ο βουλευτής Γιώργος Βαρεμένος. Κι αυτό ώστε, μαζί με την διευθέτηση της κοίτης του ποταμού, να διευκολυνθούν και οι καλλιεργητές το καλοκαίρι με μία ενναλακτική πρόσβαση για τα γεωργικά μηχανήματα, μέχρι να αντιμετωπισθεί οριστικά το πρόβλημα. Ήδη υπάρχει ένα αίτημα χρηματοδότησης ύψους 2,5 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια, προκειμένου η εναλλακτική αυτή λύση να υλοποιηθεί μέχρι το ερχόμενο φθινόπωρο, στην καλύτερη περίπτωση, και με την μέθοδο της μελέτης-κατασκευής.
Ο κ. Βορίδης παρέπεμψε στον αναπληρωτή υπουργό κ. Πέτσα ως καθ’ ύλην αρμόδιο. Η αλήθεια είναι ότι, μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει τίποτε το πρακτικό και δεν έχει υπάρξει απάντηση στα αιτήματα που είχαν υποβάλει οι κάτοικοι των τριών χωριών που δεινοπαθούν και πληρώνουν ακριβά τις παρακαμπτήριές μετακινήσεις πολλών χιλιομέτρων, ιδιαίτερα μετά την αύξηση της τιμής των καυσίμων. Είναι επίσης δεδομένο ότι τα παραλιακά και άλλα μαγαζιά της περιοχής Κρυονερίου και Γαλατά αναμένεται να πληγούν σοβαρά την καλοκαιρινή περίοδο, αφού έτσι κι αλλοιώς δεν θα υπάρξει μέχρι τότε οποιαδήποτε εναλλακτική λύση.
Συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής σχετικά με τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί ύστερα από την καταστροφή της Γέφυρας του Ευήνου από τα ακραία καιρικά φαινόμενα που έπληξαν την Αιτωλοακαρνανία την 11η Δεκεμβρίου 2021.
Ο κ. Κωνσταντόπουλος υπογράμμισε ότι η Αιτωλοακαρνανία με την καταστροφή της Γέφυρας του Ευήνου κόπηκε και παραμένει κομμένη στα δύο και έκτοτε έχουν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα στην κυκλοφορία των κατοίκων των περιοχών πέριξ του Ευήνου ποταμού.
Η Ιόνια Οδός παραμένει η μόνη διέξοδος για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων αυξάνοντας κατά περίπου τριάντα πέντε με σαράντα χιλιόμετρα τις αποστάσεις που διανύουν, πολλαπλασιάζοντας το κόστος κίνησης μέσα στη δίνη της ακρίβειας στα καύσιμα. Ο κ. Κωνσταντόπουλος αναφέρθηκε επίσης στην ταλαιπωρία που υφίστανται οι αγρότες, καθώς τα αγροτικά μηχανήματα δεν επιτρέπεται να κινούνται μέσα στην Ιόνια Οδό με αποτέλεσμα να περνούν μέσα από το ποτάμι για να πάνε στα κτήματά τους, με τεράστιο κίνδυνο για τη ζωή τους.
Στο πλαίσιο αυτό, ζήτησε από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γεώργιο Καραγιάννη, το χρονοδιάγγραμμα που έχει θέσει το Υπουργείο για την κατασκευή της νέας γέφυρας αλλά και ενημέρωση σχετικά με τον σχεδιασμό του Υπουργείου για την αποκατάσταση των προβλημάτων υδροδότησης του Μεσολογγίου.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι το Υπουργείο θα αναλάβει την αποκατάσταση της οδικής σύνδεσης μέσω της κατασκευής νέας γέφυρας και τα απολύτως αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής προστασίας γύρω από τη Γέφυρα. Υπογράμμισε ότι θα υπάρξει μέριμνα για την αδιάλειπτη παροχή νερού προς την πόλη του Μεσολογγίου με προσωρινά και μόνιμα έργα που θα ενταχθούν στο έργο. Δεν έδωσε, ωστόσο, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Ο κ. Κωνσταντόπουλος κατά τη δευτερολογία του ανέφερε ότι λόγω της κατάρρευσης της γέφυρας, η περιοχή οδηγείται σε απομόνωση και οικονομική καταστροφή. Μέχρι λοιπόν την κατασκευή της νέας γέφυρας, θα πρέπει να υπάρξει έστω μια προσωρινή λύση για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σημείωσε επίσης, ότι λόγω της διακοπής της κυκλοφορίας στη γέφυρα του Ευηνοχωρίου, έχουν δημιουργηθεί προβλήματα στις μετακινήσεις των μαθητών των γύρω περιοχών προς τα σχολεία και τα φροντιστήριά τους. Προβλήματα, τα οποία όπως είπε, προσπαθεί να αντιμετωπίσει η τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά χρειάζεται ευρύτερο σχέδιο από το Υπουργείο. Ο κ. Κωνσταντόπουλος μίλησε επίσης για την κλιματική κρίση και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που προκαλούν εκτεταμένες ζημιές σε υποδομές, επιχειρήσεις και νοικοκυριά, καθώς και καταστροφές σε ζωικό κεφάλαιο, καλλιέργειες και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και ζήτησε την άμεση μέριμνα του Υπουργείου για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αιτωλοακαρνανίας.
Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΚΙΝΑΛ κου. Δημήτρη Κωνσταντόπουλου για τα προβλήματα στη γέφυρα Ευηνοχωρίου, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Καραγιάννης τόνισε:
«Λειτουργήσαμε από την πρώτη στιγμή με άμεσα αντανακλαστικά και αναλαμβάνουμε ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη χρηματοδότηση όλων των απαραίτητων έργων στον ποταμό Εύηνο»
«Ήδη από τις 14 Δεκεμβρίου, μετά από παρέμβασή μας στον παραχωρησιούχο της Ιονίας Οδού, ανεστάλη η υποχρέωση πληρωμής διοδίων από τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων Γαβρολίμνης για τους κατοίκους της περιοχής, μετά τη καθίζηση της γέφυρας του Ευηνοχωρίου.
Μετά από αιτήματα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και βλέποντας την επιτακτική ανάγκη για παρέμβαση στη περιοχή, ανακοινώνεται ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας, η απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, να ενταχθούν τα έργα στον ποταμό Εύηνο στο σχεδιασμό του Υπουργείου.
Το ΥΠΥΜΕ, θα αναλάβει τόσο την αποκατάσταση της οδικής σύνδεσης μέσω της κατασκευής νέας γέφυρας, όσο και τα αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής προστασίας ανάντη και κατάντη της γέφυρας.
Φυσικά, θα υπάρχει η απαιτούμενη μέριμνα για την αδιάλειπτη παροχή νερού προς τη πόλη του Μεσολογγίου με προσωρινά και μόνιμα έργα που θα ενταχθούν στο έργο που θα υλοποιήσουμε.»
Εφαρμόζουμε με συνέπεια ένα σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών στο νομό Αιτωλοακαρνανίας
«Συνολικά, στο Ν. Αιτωλοακαρνανίας κατά μήκος της Ιονίας Οδού, το Υπουργείο Υποδομών θα εκτελέσει έργα αξίας 85 εκατομμυρίων ευρώ. Είναι μια θετική μέρα για την Αιτωλοακαρνανία, τα έργα θα προχωρήσουν, τα προβλήματα θα ξεπεραστούν με τον καλύτερο τεχνικά τρόπο και θα δοθούν μόνιμες λύσεις σε συγκεκριμένα ζητήματα που κληθήκαμε να διαχειριστούμε».