Στο καλό κλίµα που επικράτησε στην αγορά την περίοδο των εορτών και στην αποκλιµάκωση των τιµών στην ενέργεια, η οποία έχει ως συνέπεια λιγότερο
«φουσκωµένους» λογαριασµούς, ποντάρει το λιανεµπόριο για αυξηµένο τζίρο στις φετινές χειµερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκίνησαν χθες και ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου.Ενδεχόµενη καλή πορεία των εκπτώσεων θα οδηγήσει στο επιθυµητό «ξεστοκάρισµα», κάτι που δεν είχε συµβεί ούτε το 2022 ούτε πολύ περισσότερο το 2021, λόγω των περιορισµών που εφαρµόζονταν για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού, αλλά και στην αναπλήρωση των απωλειών που υπέστη το λιανεµπόριο τη διετία 2020-2021, απώλειες που σε µερικούς παραδοσιακούς κλάδους δεν έχουν ακόµη αναπληρωθεί.
Οι πληθωριστικές πιέσεις το 2022 προκάλεσαν περιορισµό της πραγµατικής ζήτησης, µε συνέπεια σηµαντικό µέρος του αυξηµένου τζίρου που αποτυπώνεται στα στοιχεία να οφείλεται στις αυξηµένες τιµές, να πρόκειται δηλαδή για «πληθωριστικό τζίρο». Αξίζει να σηµειωθεί, άλλωστε, ότι σύµφωνα µε τα τελευταία διαθέσιµα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεµπόριο συνολικά αυξήθηκε µεν τον Οκτώβριο του 2022 κατά 8% σε σύγκριση µε τον Οκτώβριο του 2021, ο δείκτης όγκου όµως (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιµές) υποχώρησε το ίδιο διάστηµα κατά 2,2%.
Στο εννεάµηνο Ιανουαρίου – Σεπτεµβρίου 2022 ο τζίρος του λιανεµπορίου, εξαιρουµένων των κλάδων τροφίµων, καυσίµων και οχηµάτων, διαµορφώθηκε σε 16,06 δισ. ευρώ, έναντι 14,53 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστηµα του 2021 και 14,51 δισ. ευρώ το 2019. Σε κάποιους κλάδους, πάντως, που υπέστησαν µεγάλες απώλειες κυρίως το 2020, αλλά και το 2021, η πορεία του τζίρου το 2022 δεν ήταν ιδιαιτέρως ικανοποιητική.
Ο τζίρος στον κλάδο της ένδυσης διαµορφώθηκε σε 2,159 δισ. ευρώ, ελαφρώς αυξηµένος σε σύγκριση µε το 2019, ενώ στους κλάδους των καλλυντικών και της υπόδησης κυµάνθηκε σε επίπεδα κάτω από αυτά του 2019. Μικρή αύξηση σε σύγκριση µε το 2019 καταγράφηκε στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών, ενώ χαµηλότερες ήταν το 2022 οι πωλήσεις των αθλητικών ειδών σε σύγκριση µε το 2021.
Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, για το εάν το ενδιαφέρον των καταναλωτών θα παραµείνει θερµό και κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα διαδραµατίσει και η στάση των λιανεµπορικών επιχειρήσεων, εάν δηλαδή θα προχωρήσουν σε «γενναίες» εκπτώσεις και εάν αυτές οι εκπτώσεις θα είναι πραγµατικές και όχι πλασµατικές.
Στα είδη ένδυσης οι εκπτώσεις φθάνουν το 60%, στα είδη υπόδησης το 40%, στα είδη τεχνολογίας έως 70%, ενώ στα είδη σπιτιού έως 50%. Σε ό,τι αφορά πάντως το θέµα των πραγµατικών εκπτώσεων, αυτή τη φορά εφαρµόζεται η διάταξη που περιλαµβάνεται στον νόµο 4933/2022, σύµφωνα µε την οποία ως τιµή πριν από την έκπτωση νοείται η χαµηλότερη τιµή που εφάρµοσε ο έµπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήµατος όχι συντοµότερου των 30 ηµερών πριν από την εφαρµογή της µείωσης της τιµής.